Aktuálně je na webu zaregistrováno 430 uživatelů, bylo zveřejněno 251 inzerátů, z toho je 163 aktuálních. Kolik obchodů už se podařilo uzavřít ale přesně neví. Koupi je totiž možné dokončit přímo přes web pomocí platby PayPal, ale protože tuto platební možnost nemají všichni, uzavírá se většina dohod telefonicky a platí se hotově. „Přesný přehled o proběhlých obchodech nemám, ale ze sledování komunikace mezi uživateli odhaduji, že proběhlo cca 130-150 obchodů,“ říká Skala.
Jeho původní představa byla, že tržiště bude sloužit i těm nejmenším pěstitelů, kteří budou mít jednou za čas nadúrodu a bude jim líto ji vyhodit. Pomocí tržiště ji budou moci nabídnout lidem ve svém okolí.
„Tento způsob prodeje bude mít spoustu výhod pro oba, pěstitel za svoji dřinu na zahradě bude oceněn a zákazník získá maximálně čerstvé a zdravé produkty prakticky v biokvalitě,“ říká Petr Skala. „A obecný prospěch je, že se tyto produkty nemusí dovážet z druhého konce Evropy, nemusí se balit, nemusí se nechat dozrávat a nemusí se chemicky ošetřovat, aby tohle všechno vydržely,“ dodává Skala.
Web je primárně určen pro prodej přebytků ze zahrad a zahrádek, ale zakladatel tržiště nebrání, aby se připojili i malí farmáři, kteří farmaří klasickým způsobem.
Web běží na platformě, kterou vytvořila finská firma Sharetribe. „Domluvil jsem se s nimi, že jim pomohu s překladem do češtiny, na čemž ještě pracuji,“ říká Skala s tím, že Sharetribe vznikl jako vysokoškolský projekt, který měl umožnit prakticky každému vytvořit si vlastní tržiště, půjčovnu a podobné weby. „Sharetribe sází na boom sdílené ekonomiky – pronájmy, půjčování a prodej věcí mezi lidmi,“ vysvětluje Skala.
Co ještě není úplně vyřešeno, je financování tržiště. „Ideální by bylo, kdyby provoz uhradili sami uživatelé formou nějakých dobrovolných příspěvků. Druhou možností je, že se mi podaří sehnat sponzora,“ říká Skala. Vyřešit se to musí do konce roku, dokdy má Skala licenci pro používání Sharetribe.
„Přemýšlím, že zkusím na financování použít něco, jak to funguje v lesních barech, kde se sami obsloužíte a do kasičky vložíte útratu. Na webu by to fungovalo tak, že když prodejce prodá zboží přes tržiště, tak mi pošle dobrovolný příspěvek ve výši několika procent tržby. Bude záležet na jeho ochotě a svědomí. Možná je to naivní, ale plánuji to zkusit,“ říká Petr Skála.
zdroj: ekolist.cz