07.02.2017
Podle zprávy Evropské komise je problémem České republiky kvalita ovzduší některých oblastí, nedostatek vody a obavy nad správností řešení tohoto problému a také to, že při posouzení vlivů na životní prostředí a povolování staveb bychom se měli více přiblížit evropským pravidlům.
Podle Evropské komise se má Česká republika zaměřit na proces posouzení vlivů na životní prostředí (EIA), zavedení infrastruktury a podmínek pro přechod na oběhové hospodářství a zlepšení kvality ovzduší v kritických oblastech země.
Zlepšit bychom měli také ochranu přírody s jednotným celostátním systémem pro monitorování druhů a stanovišť a směřovat k ucelené soustavě Natura 2000. Dále změnit politiku v oblasti vody a klimatu, aby byla ve větším souladu s rámcovou směrnicí EU o vodě a více využívat fondy ESI (a ESFI) pro lepší začlenění problematiky životního prostředí
Česká republika je dobrá v provádění politiky v oblasti životního prostředí, například monitorování stanovišť a druhů na základě směrnice o ochraně přírodních stanovišť, program rozšířené odpovědnosti výrobce pro komunální obalový odpad a mezinárodní spolupráce (např. CITES).
Podrobně viz : http://ec.europa.eu/environment/eir/pdf/report_cz_cs.pdf
O tématu také http://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/cr-patri-k-zemim-ktere-museji-zlepsit-ochranu-ovzdusi-uvedla-ek
více …04.02.2017
"Ostré vytáčení motoru, zbytečné zrychlování a rychlé dosažení vysoké rychlosti by mělo být při studeném motoru pro řidiče tabu." To je jedna z 25 rad Ústředního Automotoklubu pro řidiče.
Podle odborníků z ÚAMK roste opotřebení s tím, jak vysoká je rychlost auta, a doporučují jet zprvu dostatečnou dobu s lehkou nohou. Kromě toho když se nám nepodaří do pěti secund nastartovat, je dobré počkat alespoň 30 sekund počkat před dalším startem.
Tyto a další tipy, jak se v zimě chovat k autu viz http://ekolist.cz/
Další články v rubrice Cestujeme-zelene
více …03.02.2017
Patrně již od dubna budou moci majitelé bytových a rodinných domů žádat o dotaci na lepší hospodaření s dešťovou vodu. V suchých oblastech budou dotovány systémy, kdy se voda chytá na střechách domů. Dešťová voda se pak může používat například na splachování nebo jako užitková.
více …
02.02.2017
Vláda ČR považuje nynější opatření proti smogu za dostatečná a odkládá slíbený antifosilní zákon na další vlády. Zelení poukazují na ohrožení zdraví občanů a žádá prosazení desítky opatření.
Podle předsedy Zelených Matěje Stropnického u větších měst způsobuje smog doprava, u menších spíš domácí topeniště a v některých regionech znečišťují hlavně uhelné elektrárny. Bývalá předsedkyně Zelených a členka jejich týmu pro životní prostředí Jana Drápalová doporučuje deset opatření proti znečištěnému ovzduší, které by vláda měla neprodleně prosadit:
1) kdo znečišťuje, ať platí – je třeba zvýšit poplatky velkým znečišťovatelům, naopak těm, kdo znečišťují minimálně, daně snížit
2) přijmout antifosilní zákon, který by do roku 2050 závazně a vymahatelně snížil znečištění prachem o 96 procent oproti roku 1990, jak ukázala jeho dopadová studie
3) přestat dotovat kotle na uhlí z fondů EU, místo nich podporovat pouze čisté technologie, například tepelná čerpadla nebo kotle na biomasu
4) umožnit obecní vyhlášky na dočasný zákaz topení hnědým uhlím
5) rozšířit mýtné pro nákladní dopravu na silnice všech tříd
6) dát obcím právo výrazněji zpoplatnit vjezd vozidel do centra, podporovat obce při zavádění nízkoemisních zón
7) zavést penalizace (tzv. malusy) za málo účinnou výrobu elektřiny z uhlí z neefektivních, zastaralých elektráren
8) přijmout plán odstavování zastaralých uhelných elektráren a připravit systém podpory obecních větrných elektráren
9) podpořit chytrá řešení pro soběstačné domácnosti s panely na střeše a úložišti energie ve sklepě či garáži
10) zavést výkup plastových lahví, aby bylo výhodnější je vracet než jimi topit
Zdroj: http://www.zeleni.cz/desatero-zelenych-opatreni-smogu/
více …31.01.2017
Přehnané osvětlení ve spojitosti s bílým a namodralým svitem LED žárovek v noci je problém, který neblaze působí na lidi i přírodu.
Evropská unie tuto problematiku zatím neupravuje, jednotlivě ji řeší jen některé státy jako Itálie, Francie a Slovinsko. Aby se se světelným znečištěním začalo něco dělat v Česku, proto se dnes schází odborná komise: zástupci pěti ministerstev, Svazu měst a obcí ČR a vědců.
více …
28.01.2017
Vláda chce, aby se náklady převážely po železnici jen mezi překladišti, dál už by zboží a materiál vozily kamiony. Zelení chtějí využívat železniční vlečky.
Podle Strany zelených by tak silniční doprava dále narostla a také by se musely stavět další silnice. Proto Zelení naopak požadují, aby vláda podpořila obnovu starých železničních vleček a budování nových, aby náklady mohly jezdit po kolejích od startu až do cíle své cesty.
Koncepce nákladní dopravy z dílny ministerstva dopravy vyvolala nesouhlas Strany zelených. Návrh ministerstva předpokládá, že by po železnici jezdily jen ucelené vlaky mezi překladišti, ale do překladišť by náklad svážely kamiony. Podle Zelených by tak narostla silniční doprava a musely by se stavět další silnice. Stát by tak opustil záměr přesunout nákladní dopravu ze silnic na šetrnější a efektivnější železnici. Podle předsedy Zelených, Matěje Stropnického, by stát měl naopak dostat železnici co nejblíže ke zdroji a k cíli cesty. Matěj Stropnický proto požaduje "rozvoj obslužné nákladní dopravy na všech tratích a podporu obnovy a výstavby vleček do průmyslových a skladových areálů. Současně je třeba zpoplatnit všechny pozemní komunikace pro nákladní dopravu, obdobně jako i železniční dopravci platí za každý ujetý kilometr.”
Zdroj: http://www.zeleni.cz/zeleni-vladni-koncepce-nakladni-dopravy-privede-vic-kamionu-silnice/
více …